Hoge klanttevredenheid bij Van Smaak blijkt uit marktonderzoek
Afgelopen maanden is er een groot marktonderzoek gehouden onder de klanten van Van Smaak. Zes weken lang werden klanten gevraagd om na het nuttigen van een maaltijd, de componenten te beoordelen die zij die dag hadden gegeten. Verschillende onderdelen van een groente- en vleescomponent werden beoordeeld, namelijk; zoutgehalte, malsheid, gaarheid, vochtigheid en de kleur, presentatie en smaak.
Eten is een belangrijk onderdeel van de dag en met deze reden wil Van Smaak ervoor zorgen dat iedereen tevreden is over hun maaltijd. In zes weken tijd zijn vele klanten gevraagd om mee te doen aan dit onderzoek. In totaal hebben we ruim 13.000 enquêtes verspreid onder 1100 klanten. Tijdens een periode van zes weken, kregen we ongeveer 31% van de enquêtes ingevuld retour. We zijn trots op de hoge participatie, dat zoveel klanten de moeite hebben genomen om aan dit onderzoek mee te werken. Hierdoor hebben we betrouwbare resultaten, waarmee we veel inzicht hebben gekregen op de klanttevredenheid.
De groente- en vleescomponenten zijn onderzocht op verschillende onderdelen. Groente is onderzocht op zoutgehalte, gaarheid en vochtigheid. Het vlees is onderzocht op zoutgehalte en malsheid. Daarnaast zijn beide componenten beoordeeld op smaak, kleur en presentatie. Het onderzoek heeft een aantal opvallende uitkomsten opgeleverd. Een ruime meerderheid (81%) van onze klanten is tevreden over het zoutgehalte, gaarheid en vochtigheid van de groenten. Een aantal groenten springen hieruit, namelijk de prei, rode kool, spruiten en spinazie.
Onze klanten zijn ook erg positief (86%) over verschillende soorten vlees. Het ging hierbij met name over de braad kipkarbonade, grill kippenpoot, braad kippenpoot, jachtschijf, rookworst en runderhamburger. Kleur is belangrijk voor de smaakbeleving. Ziet iets er smaakvol uit, dan is dit ook meestal het geval. Van Smaak besteed daarom ook veel aandacht aan de uitstraling van bijvoorbeeld groentecomponenten. Niet geheel onverwachts scoorden we daarin dan ook een erg hoge waardering (88%). Waarbij we zelfs met trots kunnen zeggen dat de broccoli, doperwten, gestoofde appeltjes en spruiten een score behaalden van 96%. Het is goed om inzichtelijk te hebben waar we goed op scoren.
We hebben ook kritische aandachtspunten meegekregen van een aantal klanten.
Deze ingevulde formulieren zijn rechtstreeks naar onze productontwikkelaar gegaan. En onze productontwikkelaar gaat proberen om deze opmerkingen invulling te geven. Een smaak die aansluit op de doelgroep maar ook vernieuwend is, is telkens een grote uitdaging. Door dit elke dag te monitoren en te luisteren naar onze klant, kunnen we verbeteringen toepassen. Dat maakt Van Smaak uniek.