”Onze warme maaltijdbezorging is uniek”
Maaltijdservice Van Smaak is in 1971 in het dorpje Menaldum klein begonnen en inmiddels een vast en vertrouwd gezicht voor veel senioren in Noord-Nederland. Dagelijks bezorgt Van Smaak koelverse en diepvriesmaaltijden aan huis. In 2009 is Van Smaak ook gestart met de bezorging van warme maaltijden. Toen alleen nog in Menaldum en Leeuwarden, maar inmiddels kan Van Smaak iedereen in Friesland voorzien van een warme maaltijd aan huis.
“De vraag naar warme maaltijden wordt steeds groter”, vertelt Eeltje Stelpstra, bezorger en coördinator van de warme maaltijden in Leeuwarden. Doordat mensen langer zelfstandig thuis moeten blijven wonen, wordt er van de kwetsbare ouderen verwacht dat zij zelf blijven koken. Eeltje: “Het zijn vaak ouderen waarvan de mobiliteit afneemt of die niet meer kunnen overzien wanneer de maaltijd gegeten moet worden. De warme maaltijd is dan een ideale oplossing”. Afhankelijk van de behoefte kan Van Smaak 7 dagen per week een warme maaltijd aan huis bezorgen. Ook in het weekend en tijdens feestdagen.
Vast en vertrouwd gezicht
Het persoonlijke contact is voor Van Smaak een belangrijk uitgangspunt om maaltijden aan huis te bezorgen. “Je hebt met een kwetsbare doelgroep te maken die niet houdt van veranderingen. Daarom werken we met kleine teams die in een specifi eke regio warme maaltijden bezorgen”, zegt Eeltje. Bij Van Smaak kent de maaltijdbezorger de klant persoonlijk en ben je een vertrouwd gezicht voor de klant. De rol die een maaltijdbezorger heeft gaat verder dan alleen het bezorgen van een maaltijd. “Ongewone situaties worden door ons direct opgemerkt. Van Smaak neemt dan contact op met de vertrouwenspersoon van de klant, die bij Van Smaak in het systeem geregistreerd staat. De maaltijdbezorger houdt 7 dagen per week een oogje in het zeil bij hun dierbare. Voor de kinderen of iemand anders uit de omgeving van de klant is dit een hele geruststelling”, vertelt Eeltje.
Dankbaarheid
Klanten die een warme maaltijd aan huis krijgen, zitten altijd met smart te wachten op de bezorger. ‘‘Het is heel dankbaar werk’’, zegt Eeltje. Volgens hem draagt het persoonlijke contact ook enorm toe aan de dankbaarheid van de klant. Eeltje: ‘‘Vele ouderen leven echt toe naar een praatje met de bezorger. Dit maakt het werk ook zo leuk voor ons. Geen dag is hierdoor hetzelfde’’. “Met bepaalde klanten heb je een speciale band”, zegt Eeltje. Wanneer de gezondheid het niet toelaat om even kleine klusjes op te pakken, dan springt hij graag even bij. Eeltje: “Het zijn vaak kleine lichte klusjes wat de klant veel moeite kost en daar normaliter speciaal iemand voor in moet schakelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ophangen van een schilderij, de menukaart samen invullen of het eten opscheppen. Iedere klant heeft zijn eigen routine en daar ben je al snel op ingespeeld. Wanneer je even de tijd hebt, doordat er meer ruimte is op een dag, investeer je dat meteen in de klant. Dat maakt mijn werk zo waardevol”.
Dat de oudste ouderen gewend zijn aan een warm middagmaal stamt uit de tijd toen Friesland nog overwegend agrarisch was. In Leeuwarden en andere steden ziet Van Smaak daarin de laatste jaren een verschuiving ontstaan. “Wij anticiperen hierop door ook ‘s avonds maaltijden te bezorgen,’’ vertelt Eeltje. Inmiddels worden er elke dag ruim 50 warme maaltijden in Leeuwarden ‘s avonds bezorgd. Vanwege het toenemende succes is de avondbezorging ook in Drachten en Zwolle ingezet. Het verschuivende voedingspatroon is volgens Van Smaak vooral een ontwikkeling die in de steden merkbaar is.