Dag van de samenwerking Van Smaak en Poiesz
In het kader van de ‘Dag van de samenwerking’ hebben wij Arjen Beckers van Poiesz filiaal Burgum geïnterviewd. In maart 2020 hebben wij het verwarmen van de maaltijden verhuisd naar het Poiesz filiaal Burgum. Na 3 maanden kijken wij samen met Arjen Beckers, bedrijfsleider filiaal Burgum, terug op deze periode en hoe het nu gaat.
Van Smaak had in maart een behoorlijke uitdaging om 6 locaties over te zetten naar diverse Poiesz filialen, jouw filiaal was daar één van. Hoe kijk jij hierop terug?
“Het was sowieso een hele rare tijd. Alle normale dingen vielen weg en als team werd er veel creativiteit gevraagd. Toen de maaltijden van Van Smaak erbij kwamen was het voor ons ook niet meer dan logisch ook dit met beide handen aan te pakken. Je merkte in het team ook meteen een grote verantwoordelijkheid. Iedereen dacht mee en zag ook het belang ervan in om een maaltijd op tijd bij de klanten te bezorgen.”
Poiesz supermarkten is sinds 2018 het moederbedrijf van maaltijdservice Van Smaak. Hierdoor is het voor Van Smaak mogelijk om in steeds meer gebieden warme maaltijden aan te bieden. Dagelijks worden er vanuit jouw filiaal warme maaltijden bezorgd in Burgum en omgeving. Hoe ziet de samenwerking met Van Smaak eruit?
“Elke dag komt er speciaal iemand naar de winkel om de maaltijdbezorging voor te bereiden. Dit houdt in dat er eerst gecontroleerd wordt of er aanmeldingen op het laatste moment zijn binnengekomen of dat er mensen zijn die geen maaltijd hoeven. De maaltijden worden in een speciale oven verwarmd. De Poiesz medewerker zorgt ervoor dat alles op routevolgorde in de oven komt en er op dezelfde manier wordt uitgehaald. Een bezorger rijdt een vaste route en voor de klanten is het fijn om iedere dag rondom dezelfde tijd de maaltijd te ontvangen. Wanneer de maaltijden klaar staan komt het team van bezorgers die de maaltijden rond rijdt. Is een bezorger ziek, dan kunnen we dat als team ook heel mooi oplossen.”
Poiesz en Van Smaak: detailhandel en zorg? Dat werkt!
Hoe werd er binnen jouw filiaal gereageerd op deze samenwerking? En zie je ook een ontwikkeling hierin?
“Wij hebben in Burgum een heel zelfstandig team, je merkte al snel dat het een vast onderdeel van de dag werd. Ze hebben een eigen systematiek ontwikkeld waarmee ze goed kunnen werken en alles op tijd klaar hebben.”
Merk jij dat er in jouw filiaal ook meer vragen komen vanuit klanten?
“Regelmatig komen er klanten binnen die graag meer informatie ontvangen over de maaltijden aan huis. Wij hebben dan een folder klaarliggen waar alle informatie in staat. Soms denken klanten dat ze de maaltijden hier kunnen krijgen. Dan geef ik ook wel aan dat Van Smaak maaltijden maakt die vers bereid worden en op aanvraag bezorgd worden. Het is bijvoorbeeld ook ideaal voor klanten die tijdelijk niet kunnen koken of met een dieet toch elke dag een ruime variatie aan gerechten kunnen bestellen.”
Wel heel uniek dat een maaltijdservice en een supermarkt samenwerken. Hoe zie jij de toekomst? Hoe kunnen we ook op andere gebieden met elkaar gaan samenwerken?
“Het bezorgen van maaltijden en boodschappen bij de kwetsbare ouderen zou een hele mooie samenwerking zijn. Nu zitten we met het online bestellen minimaal boven de € 40. Dit bedrag is vaak te hoog voor deze doelgroep. Het zou mooi zijn als de klant met een papieren bestellijst kan bestellen en de boodschappen tegelijk met de maaltijden worden bezorgd. Maar ik weet dat Van Smaak en Poiesz hier wel mee bezig zijn, dus ik ben benieuwd!”
Van Smaak en Poiesz supermarkten helpen ouderen graag. Van Smaak bezorgt bijvoorbeeld dagelijks een warme maaltijd rond het middaguur. Wat doet Poiesz Burgum voor ouderen in hun omgeving?
“Afgelopen maanden hebben we een hele mooie samenwerking gehad met BurgumMobyl. BurgumMobyl vervoert 6 dagen per week bewoners van Burgum met een verminderde mobiliteit. Door Corona kon dat niet meer doorgaan en hebben ze ons benaderd. Wij hebben toen in samenwerking met BurgumMobyl de boodschappen aan huis bezorgd.”
Bezorgen jullie ook boodschappen aan huis in Burgum en omgeving?
“Wij zijn één van de Poiesz filialen die boodschappen aan huis bezorgd. Klanten kunnen online de boodschappen bestellen. Via een tijdsblok geven zij aan wanneer zij de bestelling willen ontvangen. Afgelopen maanden waren mensen huiverig om naar de winkel te gaan. Gelukkig komen er weer steeds meer klanten naar de winkel.”
“Een tijd terug stond er bij de kassa een oudere mevrouw die boodschappen had gedaan en ze vroeg de caissière of het mogelijk was om deze boodschappen thuis te bezorgen. Voor die dag lukte het niet meer maar de volgende dag hadden we nog wel mogelijkheden. Een jongeman stond achter haar en gaf aan dat hij wel even langs haar huis wilde rijden, voor hem geen probleem. Wij gaven aan dat we dit wel met de klant gingen oplossen en dat het goed zou komen. Naderhand bij het servicepoint gaf de jongeman aan graag iets te willen betekenen voor haar en dan konden wij ons bezighouden met de winkel. De klant vond het geen probleem en zo kreeg de klant haar boodschappen meteen thuisbezorgd. Een prachtige manier van saamhorigheid in deze tijd.”