Meer tijd voor de zorg dankzij maaltijdservice Van Smaak
Op 1 april 2020 heeft Van Smaak de uitbrengmaaltijden van Nij Stapert in Wommels overgenomen. We blikken samen met Roelf Jan Hazekamp van Nij Stapert terug op deze overzetting en zijn benieuwd hoe het nu gaat.
Patyna Nij Stapert is een woonzorgcentrum in Wommels. Wat is kenmerkend voor Nij Stapert?
Nij Stapert heeft echt een verbinding met het dorp. Wij hebben, in tegenstelling tot andere dorpen, veel vrijwilligers die zich inzetten voor Nij Stapert. Bewoners voelen zich verbonden met Nij Stapert, waardoor activiteiten ook goed bezocht worden. De stap om in Nij Stapert te gaan wonen is daarom ook klein. Ze blijven in hun vertrouwde omgeving, want de gezichten zijn bekend.
Wat is jouw functie binnen Nij Stapert?
Ik ben teamleider Facilitair en teamleider WMO. Dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor de technische dienst en voeding. Maar ik stuur ook 45 medewerkers aan in de schoonmaak.
Na 46 jaar zelf koken hebben jullie in maart 2020 besloten om de warme uitbrengmaaltijden onder te brengen bij Van Smaak. Wat was de aanleiding voor dit besluit?
We hebben kritisch gekeken naar alle kosten en de kosten voor de uitbrengmaaltijden waren niet rendabel. Daarnaast is het steeds lastiger om nieuwe vrijwilligers in te zetten voor het rondbrengen van de warme maaltijden. Dan moet je als organisatie een hele moeilijke beslissing nemen, want je werkt met een groep vrijwilligers waarmee Nij Stapert een hele goede band heeft.
Waarom hebben jullie gekozen voor Van Smaak?
Een aantal jaren geleden heeft Van Smaak de uitbrengmaaltijden van een andere Patyna locatie ook overgenomen. De overgang is toen heel goed verlopen en daardoor menen wij in Van Smaak een goeie partner te hebben.
Er moet dan opeens heel veel geregeld worden. In proces en communicatie. Hoe gaat dat in zijn werk?
Je moet heel nauw met elkaar samenwerken, dat is een vereiste. Van elkaar moet je weten wat er speelt en hierin flexibel zijn. Met zoveel vrijwilligers en klanten is communicatie een essentieel onderdeel. Je moet ze vanaf het begin goed informeren. Dit kost veel tijd, maar is van groot belang om de overgang goed te begeleiden. We hebben de klanten en vrijwilligers met een goed gevoel kunnen overdragen aan Van Smaak.
Het lijkt me dat er in een korte periode dan een hele intensieve samenwerking is met Van Smaak. Hoe heb jij dit ervaren?
Ik vond het een opmerkelijk goede samenwerking. Iedereen was bereid om mee te helpen en dit goed te laten slagen. Als je complimenten krijgt over een geruisloze overgang, dan weet je dat het goed geslaagd is en dan kijk ik er met een heel goed gevoel op terug.
“Met een gerust hart kan ik het overdragen, ook omdat ik vanuit mijn privé situatie ervaring heb met Van Smaak”
We zijn nu een paar maanden verder. Hoe kijk jij terug op deze periode?
Ik ben nog steeds heel tevreden. We worden regelmatig gebeld met de vraag of wij maaltijden aan huis bezorgen. Dan verwijzen wij ze door naar Van Smaak en zitten ze een week later lekker te genieten van een maaltijd. Dat is waar je het voor doet!
Jullie koken nu nog zelf voor de bewoners in Nij Stapert Wommels. Is hier ook iets in veranderd?
Je moet je kernactiviteit bepalen en uitbrengmaaltijden zijn voor ons geen kernactiviteit. We hebben nu meer tijd voor de zorg en dat is waar het bij ons om gaat.
Dagelijks eten 60 a 70 bewoners in Nij Stapert in Wommels en Nij Dekema in Weidum, dus we kunnen nu efficiënter koken.
Hoe zie jij de toekomst?
Er liggen plannen voor een nieuwbouw van Nij Stapert, we hopen over 5 jaar daar naartoe te verhuizen. Maar dit zijn nu nog ruwe schetsen, dus dat duurt nog wel even.