In gesprek met Bert Hoekstra
Dat onze bezorgers speciaal zijn weten we al jaren. Ze zijn meer dan een bezorger alleen. Zo ook onze bijzonder alerte bezorger in IJlst: Bert Hoekstra. Al snel beaamt hij dat ze niet alleen de persoon zijn die de maaltijd brengt. We gingen met Bert in gesprek waarbij hij vertelt over zijn bijzondere werk als maaltijdbezorger.
Bert is een bezorger in hart en nieren en doet zijn werk met veel plezier. Hij vertelt al gauw over een ingrijpend verhaal. “Onlangs belde ik aan bij een mevrouw. Via de familie wisten we dat ze doof was. Toen na één keer aanbellen geen gehoor kwam, was dit niet bijzonder. Nogmaals aanbellen en wachten. Weer geen gehoor. Door de weerspiegeling in de ramen kon ik niet goed zien of ze in de kamer zat. De overburen hadden de sleutel, maar waren helaas niet thuis. Op onverklaarbare wijze kreeg ik het gevoel dat er iets mis was. Na een derde keer aanbellen ging de deur open. Terwijl mevrouw vertelt dat ze was gevallen en haar rechterarm niks meer deed, begon ze te brabbelen. Zonder nadenken schiet door mijn hoofd: mevrouw heeft een beroerte. Ik pak haar snel bij de andere arm en breng haar naar binnen. Op het moment dat ik haar op de stoel zet komt de overbuurman thuis. Ik versnel naar hem toe en bel ondertussen 112. De ambulance is onderweg en de verpleegkundige aan de telefoon gaf aan wat ik moest doen in de tussentijd. Inmiddels komt de zoon van mevrouw binnen, via de snelle alarmering. Zodra de ambulance was gearriveerd heb ik het stokje overgedragen aan de ambulancebroeders. Het ene moment sta je nog nietsvermoedend met de maaltijd in de hand aan de deur en het andere moment ben je met 112 aan de lijn. Nadat ik de klantenservice heb geïnformeerd over de situatie ben ik, met enige vertraging, verder gegaan met mijn route. De volgende dag hoorde ik dat mevrouw weer naar huis mocht. Door het snelle handelen heeft ze er nagenoeg niks aan over gehouden volgens de arts. Wanneer ik weer bij mevrouw voor de deur sta, doet een vriendelijk vrouwtje lachend de deur open. Wat een opluchting”, aldus Bert.
Doordat we meerdere keren per week bij dezelfde personen komen, hebben onze bezorgers zicht op hoe het gaat. Ze kennen de mensen en weten vaak wat qua gezondheid speelt. Mocht hier iets in afwijken of ze geen goed gevoel bij de situatie hebben, handelen we direct.