Meer dan gezonde voeding met leefstijlcoaches
Meer dan gezonde voeding met leefstijlcoaches
Hoe ga je fit de dag door? En hoe kun je dat gezonde patroon vasthouden? Dit kan een lastige stap zijn. Je kunt namelijk wel tegen iemand zeggen dat hij meer moet bewegen en meer groente moet eten, maar soms lukt het niet door vermoeidheid of een beperking. Net als Van Smaak gaat onze klant Esdégé-Reigersdaal ook elke dag voor de beste gezondheid van de cliënt. Het is een mooie samenwerking waarbij Van Smaak gezonde maaltijden levert en Esdégé-Reigersdaal nog een stap verder gaat met de begeleiding vanuit leefstijlcoaches. Wat doet een leefstijlcoach? En hoe draagt dit bij aan een gezond leefpatroon? We gaan in gesprek met twee leefstijlcoaches van Esdégé-Reigersdaal.
Op maar liefst 200 locaties draagt Esdégé-Reigersdaal zorg voor cliënten met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Voeding is voor alle cliënten een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Dat weet Suzan Nieman, diëtist en leefstijlcoach bij Esdégé-Reigersdaal, maar al te goed. Maar een gezonde leefstijl gaat verder dan gezond eten. Toen Suzan twee jaar geleden de opleiding tot leefstijlcoach had afgerond werd in diezelfde periode de visie van de organisatie herschreven. Suzan: “Ze wilden kijken of leefstijl meer op de agenda kon komen waarbij verder wordt gekeken dan de rol van de diëtist. De geheel nieuwe functie als leefstijlcoach paste daarbij goed in het totaalplaatje.” Ook Marcel Boerrigter, clustermanager locatie De Ploeg en leefstijlcoach, is geïnspireerd geraakt door Suzan: “Door mijn affiniteit met gezondheid, bewegen en voeding wilde ik meer met leefstijl doen. Naast mijn functie als clustermanager vind ik het belangrijk en nodig om een gezonde leefstijl intern groter uit te rollen.”
Een groot succes
Sinds 2019 is landelijk de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) opgericht. “De GLI is voor ons een groot succes. Het traject is gericht op gedragsverandering om een gezonde leefstijl te bereiken én te behouden. Door middel van groepsbijeenkomsten en individuele begeleiding gaan we in op de vier hoofdthema’s van leefstijl, namelijk voeding, bewegen, ontspanning en slaap. Het is een traject van twee jaar en ondanks dat we nog niet eens op de helft zijn van het traject, is het nu al een groot succes. Laatst kwam een cliënt trots naar mij toe en gaf aan dat hij sinds het traject een aantal kilo is afgevallen waardoor hij weer makkelijker kan voetballen en de kleding beter zit. Dat maakt mij blij en trots. Naast mijn rol als diëtist geef ik als leefstijlcoach onder andere tips over slaap en ontspannen. Hoe werkt het en wat is het patroon? Het is zo mooi om te zien dat het voor de cliënten werkt”, aldus Suzan.
Ook Marcel is enthousiast: “Tijdens de individuele gesprekken ga je dieper in op een voedings- en beweegplan. Waarom lukt het wel of waarom niet? Hier proberen we zaadjes te planten om er echt mee aan de slag te gaan. Ook de cliëntbegeleider zit erbij. Hij of zij schrijft de belangrijke dingen op die gedurende de week herhaald worden op de groep. Samen met de groepsbijeenkomsten zorgt deze kracht van herhaling voor een positief resultaat. De cliënt moet hierbij zijn eigen keuzes kunnen maken, maar wel eerlijke keuzes waar je fit van blijft. We hebben bijvoorbeeld een cliënt die, nu hij gezonde voeding eet, juist veel meer eet. Hij voelt zich daardoor energiek, slaapt beter en is al een aantal kilo’s kwijt.”
Gezonde voeding
Voor de gehele gezondheid is gezonde voeding dus van groot belang. Toen de eigen keuken van Esdégé-Reigersdaal een aantal jaar geleden moest sluiten kwam Van Smaak in beeld. Om een stap richting gezonde voeding te zetten kiest het grootste deel van de locaties voor de maaltijden van Van Smaak. “Voeding is heel belangrijk binnen de organisatie. De kwaliteit vanuit Van Smaak is erg goed en door de proeverijen op locatie proberen we die ook hoog te houden. Zes keer per jaar proeven we met een aantal logopedisten en diëtisten verschillende maaltijden. Mochten we ergens niet tevreden over zijn koppelen we dit terug aan Miranda Soolsma, accountmanager bij Van Smaak. We krijgen altijd een goede terugkoppeling. Van Smaak kwam destijds als beste uit de test en dat is nooit veranderd. Daarbij zijn de verschillende diëten en IDDSI-maaltijden een grote meerwaarde voor ons. Vanuit mijn rol als diëtist heb ik hier veel mee te maken. Ook kijk ik wat handig is qua portiegrootte. Bijvoorbeeld een grotere portie groente en kleinere portie zetmeel. Met dat maatwerk zijn we erg blij”, aldus Suzan.
Marcel: “Ik hecht ook veel waarde aan hoe het nu geregeld is met Van Smaak. We weten wat we kunnen verwachten en hoe de afspraken zijn gemaakt. Het mooie is dat je bij Van Smaak flexibel bent in de keuzes per cliënt. Zo kan een cliënt een paar dagen zelf koken en een paar dagen Van Smaak maaltijden ontvangen. Ook het digitaal bestellen is erg handig. Dit doen de cliënten samen met de begeleiders. Het enige nadeel bij een maaltijdservice is dat je de geur tijdens het koken mist op de locatie, maar daar staat tegenover dat je een volwaardige maaltijd hebt die gezond én voedzaam is. En dat is een stuk belangrijker! Onze cliënten hebben hiermee in ieder geval één hoofdmaaltijd per dag goed voor elkaar. Daarbij levert Van Smaak maatwerk waarbij iedere cliënt zijn eigen keuze kan maken. En dat past precies bij onze visie.”
Gezamenlijk verder bouwen
Waar op dit moment vooral nog winst te behalen valt zijn de traktaties en bakactiviteiten op de verschillende locaties. Daar zijn we veel mee bezig om nog te verbeteren. Het verder uitrollen van een gezonde leefstijl begint daarmee bij de begeleider, dat zijn beide leefstijlcoaches met elkaar eens. Marcel: “Ik vind het belangrijk dat iedereen een goede basis heeft op het gebied van voeding, bewegen, ontspanning en slaap. Het is zo fundamenteel. Het levert zowel voor de begeleiders als de cliënten zoveel meer energie op. Dat is ook mijn drijfveer. Door de teams meer deskundigheid te geven en het te omarmen helpt dit in het ondersteuningsplan naar de cliënten toe. Zij zijn de ogen en oren van de cliënten. Ook qua maaltijd is het goed om met de verschillende teams te kijken welke opties er zijn en welk maatwerk per cliënt geleverd kan worden. Het begint inmiddels echt te landen binnen de hele organisatie. Daar halen we veel energie uit. We willen een omgeving creëren waar gezonde keuzes gemaakt kunnen worden. En dat lukt steeds beter!”