Maak kennis met: maaltijdbezorger Jelle Bekkema
Zo’n 32 jaar geleden had Jelle Bekkema de ambitie om hovenier te worden, maar dat liep even anders. Ondertussen werkt hij namelijk al 32 jaar als maaltijdbezorger bij Van Smaak. We spraken met hem over de afgelopen jaren en zijn nimmer aflatende passie voor het vak.
Jelle begon zijn carrière als stagiaire bij het dienstencentrum in Menaldum. Rond de wintermaanden bleek dat daar te weinig werk voor hem was. Hij bleef echter niet onopgemerkt en de technische dienst vroeg hem of hij al een rijbewijs had. Dat had hij, maar nog maar net. Desondanks hield het hem niet tegen, want met zijn rijbewijs nog maar twee dagen op zak begon hij als maaltijdbezorger bij Van Smaak.
Na 32 jaar in het vak neemt Jelle zijn taak als bezorger nog steeds heel serieus. “Ik ben erg betrokken bij alle klanten die ik bezoek. En dat kan ook, want ik rijd altijd dezelfde route.” Dat bezorgers vaak dezelfde route rijden, is ook niet zomaar: “Klanten waarderen dat, het betekent een vertrouwd gezicht. Dat niet alleen, want ik weet ook precies waar ik de maaltijden moet neerzetten en via welke ingang of ruimte ik ergens moet komen.”
Jelle Bekkema: meer dan drie decennia bezorgen met een lach
Een goede relatie met een klant begint bij Jelle al bij de eerste kennismaking. “Die is heel belangrijk. Daarom stem ik bij de eerste levering meteen af hoe zij graag de maaltijden ontvangen. Zo leren de mensen op de woonlocatie je kennen en weten ze ook precies wat ze van je kunnen verwachten. Wij zijn altijd en overal te gast, dus daar hoor je je ook naar te gedragen.” Als het gaat om de klantwens gaat Van Smaak ver, zo blijkt uit het verhaal van Jelle. “Er is zelfs een zorgorganisatie voor wie wij per afdeling gaatjes in de verpakkingen prikken en de maaltijden in de ovens zetten. Wanneer de maaltijden zijn verwarmd, kan de zorgmedewerker meteen het eten serveren.”
Wat Jelle doet, verschilt per zorglocatie: “Op een andere zorglocatie plaatsen we de maaltijden in de koelcel en zijn ze gesorteerd op basis van de dag van uitserveren. Zo weten medewerkers in een oogopslag maaltijden voor specifieke dagen te vinden. Wel zo efficiënt.” Met deze afspraken en handigheden vergemakkelijken maaltijdbezorgers als Jelle het werk van de zorgmedewerkers. “Zo kunnen zij zich focussen op wat zij het beste doen, namelijk: het zorgen voor hun cliënten.”
Jelle sluit lachend af: “En het is niet alleen efficiënt hoor, we maken ook graag tijd voor een praatje als de tijd het toelaat. En dat maakt het werk ook zo leuk. Het klantcontact is op iedere locatie anders en dat is waarom ik na 32 jaar nog altijd met plezier naar mijn werk ga.”
Op naar de volgende 32, Jelle!