Dag van de diëtist: in gesprek met Anac Sadeghi, diëtist bij Vanboeijen
Op 19 september is het de dag van de diëtist. Een belangrijk beroep dat verdergaat dan alleen gezonde voeding. Bijvoorbeeld met een doelgroep die een verstandelijke beperking heeft. Hier is vaak sprake van meerdere gezondheidsproblemen, wat het werken uitdagend maar ook erg dankbaar maakt. We spraken hierover met Anac Sadeghi, één van de diëtisten binnen Vanboeijen. Een zorgorganisatie in Drenthe die zich richt op ondersteuning en begeleiding aan mensen met een verstandelijke beperking en een vaak complexe zorgvraag.
Een zo gezond mogelijke levensstijl voor bewoners en cliënten is waar diëtisten naar streven. En dat gaat vaak verder dan alleen voeding. “Wij werken hierin multidisciplinair. Dit houdt in dat wij ons niet alleen richten op de medische kant, maar bijvoorbeeld ook op het gedrag. Samen met andere deskundigen kijken we wat haalbaar is, specifiek per bewoner of cliënt.” Binnen Vanboeijen werken ze met korte lijnen, waardoor verschillende disciplines makkelijk met elkaar samenwerken en er ook een hoge betrokkenheid is van bovenaf. “Door de laagdrempeligheid binnen de organisatie loop je makkelijk bij elkaar binnen om even kort met elkaar te overleggen. Je staat er nooit alleen voor, we werken continu met elkaar samen. Dat is heel erg prettig”, vertelt Anac.
Er ligt veel druk op de zorg en dan is het soms best een uitdaging om bewoners en cliënten bewust te maken van hun keuzes. Volgens Anac zit het soms in kleine dingen om een bewustere keuze te maken. “Ik heb net even meer tijd om met de bewoner of cliënt boodschappen te doen en hen te laten zien welke keuzes gezonder zijn. Daarnaast geef ik ook scholing aan bewoners, cliënten en begeleiders. Voor bewoners en cliënten is het fijn om het visueel te maken en met afbeeldingen aan te geven welke producten voor een gezondere keuze staan. Samen komen we dan vaak een heel eind.”
Vanboeijen werkt al geruime tijd samen met maaltijdservice Van Smaak en dat beide organisaties bij elkaar passen merken we al snel. “Van Smaak is een professionele organisatie die altijd in ontwikkeling is. Binnen Vanboeijen werken we met korte lijnen, maar ook bij Van Smaak is dit het geval. Ik heb zeer regelmatig contact met accountmanager Miranda Soolsma. Soms om gewoon even met elkaar te sparren over bepaalde zaken maar dat gaat ook verder. Als ik bepaalde dingen aangeef voor verbetering krijg ik meteen een terugkoppeling en merk ik dat ze hier intern mee aan de slag gaan. Daarnaast proeven wij met meerdere afdelingen de maaltijden. We willen graag weten wat een bewoner of cliënt krijgt voorgeschoteld.”
Binnen deze doelgroep werk je niet alleen met bewoners, cliënten en begeleiders samen, ook de ouders en verwanten zijn erg belangrijk. Anac vertelt verder: “voor de ouders en verwanten kan het een hele stap zijn als een bewoner van thuiswonend naar uitwonend gaat. Ook het stukje regie over de warme maaltijd moeten ze loslaten. Van Smaak begrijpt dit maar al te goed.” In overleg met Anac heeft Miranda voorgesteld om een keer zelf het gesprek aan te gaan met de ouders en verwanten die een hele andere visie op voeding hadden dan Vanboeijen. “Het is dan heel fijn dat Miranda vanuit haar kennis en ervaring de ouders en verwanten bij de hand neemt. Ze hebben de maaltijden geproefd en er is uitgelegd hoe het bestelsysteem eruit ziet. Dit geeft de ouders en verwanten meer rust.”
“Het is heel dankbaar werk en bewoners en cliënten zijn vaak enthousiast als ze mij zien. Als ik mijn bijdrage mag leveren aan een gezonde en bij de bewoner en cliënt passende levensstijl dan is mijn doel behaald!”, zo besluit Anac.