‘‘Het is meer dan een maaltijd aan huis’’
Elke dag zijn er ruim 100 betrokken bezorgers van maaltijdservice Van Smaak op weg om de maaltijden persoonlijk te bezorgen. Allen met het gemeenschappelijk doel: ouderen zelfstandig thuis laten wonen middels een gezonde en bovenal smakelijke maaltijd aan huis. Marcel Fokkema (26) is één van de enthousiaste bezorgers die dagelijks ruim 6000 meter te voet aflegt. Hij is inmiddels al een jaar in dienst bij Van Smaak en haalt veel voldoening uit zijn werk.
Marcel Fokkema heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn werk. Meestal bezorgt hij maaltijden in de omgeving Zwolle, Franeker, Burgum en Leeuwarden. Iedere klant is uniek en heeft een vertrouwensband en relatie met de bezorger. Daarom heeft iedere chauffeur meestal een vaste route en kent de klanten en de bezorgadressen op zijn duimpje. ‘‘In het begin was het zoeken naar alle adressen, maar na een aantal weken ging het steeds vlotter’’, vertelt Marcel. Op zijn bezorgroutes wonen vooral ouderen, maar Van Smaak bezorgt ook maaltijden aan vele ondernemers en mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking.
Speciale klanten
Het werk begon bij Marcel als vakantiebaantje, maar het beviel zo goed van beide kanten dat hij bij Van Smaak kon blijven. Na een aantal maanden werken, werd hij steeds meer het gezicht van de maaltijdbezorging. Klanten begonnen een praatje met hem te maken, waardoor er langzaamaan een band ontstond. ‘‘Soms is het gewoon een alledaags gesprek, maar er zijn ook een aantal speciale klanten waar ik regelmatig hele diepgaande gesprekken mee heb’’, vertelt hij. Zo is er bijvoorbeeld een specifieke klant waar hij bijna elke dag mee praat. Marcel: ‘‘Het is meer dan een maaltijd aan huis bezorgen, veel klanten vinden de band met de maaltijdbezorger minstens zo belangrijk’’. Wanneer Marcel klaar is met werken komt hij bij sommige klanten vaak nog even theedrinken.
Vrijheid
Alle maaltijdbezorgers gaan elke dag zelfstandig op pad, waardoor de bezorgers een grote mate aan vrijheid ervaren. Geen dag is hetzelfde en dat is wat Marcel zo leuk vindt aan zijn baan bij Van Smaak. Er zijn natuurlijk altijd onvoorziene factoren op de weg, zoals een wegomleiding of een openstaande brug waardoor de route soms eens wat langer duurt. Marcel: “Van Smaak vindt het belangrijk dat er altijd veilig wordt gereden, ook bij barre weersomstandigheden. Hierdoor kan iedereen altijd rekenen op een maaltijd aan huis; het is nog nooit voorgekomen dat een klant geen maaltijd kreeg, zelfs niet bij hevige sneeuwval of ijzel”.
Betrokkenheid
Voor vele ouderen is de maaltijdbezorger soms het enige sociale contact op een dag. Hierdoor zijn ze vaak om een praatje verlegen. Marcel begrijpt dit maar al te goed: ‘‘Ik zie dat ook bij mijn eigen opa en oma. Wanneer ik daar op bezoek ben, willen ze hun verhalen ook altijd graag met mij delen. Meestal is een luisterend oor bieden en een klein beetje hulp al voldoende om behulpzaam te zijn. Omdat veel ouderen op zichzelf aangewezen zijn en weinig bezoek krijgen, blijven kleine klusjes in het huis vaak liggen. Even helpen om een lamp te verwisselen, kan volgens Marcel soms al het verschil maken. ‘‘Als het kleinigheidjes zijn, gaat dit niet ten koste van de maaltijdbezorging. Ik doe dit dan ook graag. Er wordt veel dankbaarheid getoond voor dit soort extra service. Dat hoort nu eenmaal bij het werk’’, vertelt hij.
Vertrouwen
Sommige klanten zijn niet mobiel genoeg om zelf de voordeur te openen. In dat geval krijgen de maaltijdbezorgers een gecodeerde sleutel van het huis mee. Dit vereist een grote mate van vertrouwen in de bezorger. Marcel: “Ik kom regelmatig bij klanten in huis om de maaltijden in de koelkast te zetten. Vooral als er niemand thuis is , vereist dit enorm veel vertrouwen in de bezorger”.
Wanneer de maaltijdbezorger een aantal keren aanbelt en niemand doet de deur open, dan kijkt hij of zij altijd even door het raam. ‘‘Wanneer ik het echt niet vertrouw, dan geef ik dit door aan de klantenservice. Zij nemen vervolgens contact op met familie of de thuiszorg. In sommige situaties heb ik ook wel eens de politie ingeschakeld. Ik wil zeker weten dat er niks aan de hand is met de klant’’, vertelt Marcel.
6000 meter
Marcel is sportief aangelegd en vindt het vele lopen daarom helemaal niet erg. Aan het einde van de dag heeft hij ruim 6000 meter te voet afgelegd en zijn er meer dan 100 huizen voorzien van maaltijden. Soms moet Marcel vele trappen op in appartementen, dit is bijzonder goed voor zijn conditie. Aan het eind van de werkdag is het volgens hem net alsof hij flink gesport heeft. Voldaan ploft hij dan ook aan het einde van de dag thuis op de bank. ‘‘Omdat ik weet voor wie ik het doe, haal ik veel plezier uit mijn werk en kan ik er de volgende dag weer tegenaan’’, vertelt hij.
Wilt u ook genieten van een heerlijke maaltijd aan huis? Neem gerust contact op met onze klantenservice via 088 511 5400 of mail naar info@vansmaak.nl.
Signaleringsfunctie
Bij Maaltijdservice Van Smaak houden de bezorgers bij iedere klant een oogje in het zeil. De maaltijdbezorgers staan in direct contact met de klantenservice. Ongewone situaties bij de klant worden direct opgemerkt. Indien nodig wordt er door de klantenservice actie ondernomen. Zij nemen contact op met de vertrouwenspersoon van de klant, die bij Van Smaak in het systeem geregistreerd staat. Klanten die dagelijks een warme maaltijd bezorgd krijgen, hebben hierdoor iedere dag een persoonlijk contactmoment.